Thursday, March 15, 2007

Bankpasje

9 februari jongstleden... Ik wil naar het vliegveld om mn moeder en tante op te halen en aangezien het niet bepaald loopafstand is, en ik dus een riksjaw moet nemen, ga ik naar de pinautomaat om te pinnen. Tot mijn grote schrik wordt mijn bankpasje ingeslikt. Shiiiiiips!!! Het was potverdorie net een nieuw pasje want in januari was ik zo snugger geweest om mijn bankpasje te vergeten in de automaat en ik had dus een nieuwe aangevraagd. Mijn 2e reactie is: hoe moet dat nu met ophalen? Arun had het namelijk gepresteerd om in 1 maand 3 telefoons kwijt te raken dus op dat moment had hij geen telefoon. Gelukkig zat hij bij een vriend dus kon ik hem daar bereiken. Hij had al een taxi besteld en zou mij het nummer van de chauffeur doorgeven zodat ik hem daar kon bereiken. Ik zou dan een riksjaw nemen en ergens halverwege zouden we elkaar dan wel tegenkomen zodat hij de riksjaw kon betalen.

Ondertussen ook phonebanking opgebeld want wilde wel even weten wat er aan de hand was. De jongen aan de telefoon gaf aan dat hij dacht dat het een technische storing was; immers, mijn pasje was net nieuw dus het kon niet beschadigd zijn of zo. Ik vond het een beetje vreemd want zowel mensen voor als na mij in de rij konden wel gewoon pinnen, maar goed. Gevraagd of hij ervoor kon zorgen dat het pasje terecht zou komen op de branch vlakbij mijn werk en dat zou hij doen. Het zou ongeveer 4 dagen duren voordat het pasje daar zou zijn.

Op 14 februari (ik had uiteraard geld nodig voor een mooi valentijnscadeautje) ging ik dus naar die branch. "Nee mevrouw, we hebben geen pasje ontvangen hier". Zucht!!! Gelukkig kon ik wel geld opnemen, maar daarvoor moest ik wel een cheque uitschrijven aan mezelf. De vrouw achter de balie mompelde iets van "handtekening klopt niet", maar ik kreeg gewoon mijn geld.

Phonebanking weer gebeld en volgens het meisje dat ik aan de telefoon kreeg was mijn verzoek om mijn pasje naar die branch te brengen niet goed doorgekomen. Mijn pasje was nu bij een andere branch aan de andere kant van de stad. Maar... ze zou er voor zorgen dat het alsnog naar de goede branch gestuurd werd. Alleen ging dat ivm een staking wel een week duren.

21 februari toog ik vol goede moed opnieuw naar de branch. Inmiddels bijna 2 weken zonder pasje en we zouden naar Goa gaan voor een lang weekend. "Nee mevrouw, nog steeds geen pasje binnen gekregen". Ik raakte uiteraard nogal geirriteerd dus de baliemedewerkster beloofde me dat ze zou uitzoeken wat er aan de hand was en mij dan daarover bellen. Op naar de volgende counter om weer een cheque aan mezelf te innen. Dit keer was die vrouw een stuk duidelijker: de handtekening op mijn cheque en die in de computer kwamen niet overeen. Voor alle duidelijkheid: dat zijn dus allebei mijn eigen handtekeningen en voor zover ik kan beoordelen kwamen ze prima overeen. Maar nee, ik kreeg geen geld. Ik dus naar de manager van de branch om mijn beklag te doen. Maar zij gaf die vrouw gelijk: er zat inderdaad een klein verschil in de 2 handtekeningen en ze konden geen risico nemen. Mijn verweer dat de kans dat er een andere Sanne Meijrink in Bangalore rondliep die OOK bij Oracle werkte (in hun systeem staat dat ik daar werk en ik had mijn "company id" bij me, haalde niks uit. Ze vroeg waarom ik niet gewoon pinde dus ik haar uitgelegd wat er allemaal aan de hand was en ook zij beloofde om het uit te zoeken en me te bellen.

Eenmaal weer terug op het werk (en dus geen geld!) zelf nog een keer phonebanking gebeld. Opeens kreeg ik te horen dat mijn pasje vernietigd was en dat ik nu mijn Goldcard (ook een bankpasje, maar met meer mogelijkheden, kun je bijvoorbeeld meer in 1 keer mee pinnen) moest gebruiken. Euh.... welke Goldcard? "Mevrouw, volgens onze gegevens heeft u op 25 januari een verzoek ingediend voor een Goldcard en die is verstrekt. Vandaar dat uw pasje is ingeslikt en inmiddels vernietigd". Ik was eerst stomverbaasd en daarna boos: Ik heb nooit om een Goldcard gevraagd, heb er zeker geen gekregen en als dat het verhaal is, waarom hadden ze dat dan niet eerder gezegd? Het meisje zei dat ze zou uitzoeken wat er precies gebeurd was en ze zou me dan terugbellen.

Redelijk afgekoeld en gerustgesteld ging ik weer aan het werk. Er waren nu 3 verschillende mensen aan het uitzoeken wat er aan de hand was (de baliemedewerkster, de manager van de bank en het meisje van phonebanking) dus het zou vast niet al te lang duren voor er een oplossing was. Helaas... geen telefoontje en de volgende dag zouden we naar Goa gaan.

De volgende dag, op weg naar het vliegveld, belde ik zelf nog maar een keer met phonebanking. Weer een ander meisje, weer hetzelfde verhaal uitgelegd en ook zij bevestigde dat er een Goldcard was verstrekt, maar ze wist niet waar die nu was. Het goede nieuws was dat er in Goa wel een HDFC bank was (dat is de bank waar ik bij zit) dus ik zou het daar kunnen proberen met mijn cheque. Goa was geweldig en de HDFC bank daar ook. Met mijn company ID en het noemen van de meisjesnaam van mijn moeder kreeg ik mijn geld. Gelukkig maar!

Nadat we terugkwamen uit Goa maar weer eens gebeld. En nog eens gebeld. En nog eens. Om een lang verhaal kort te maken: na talloze telefoontjes en uiteindelijk een gesprek met een manager phonebanking bleek de beste oplossing om deze mysterieuze Goldcard te cancelen en een nieuwe aan te vragen. Dit gebeurde op 28 februari en dit nieuwe pasje zou dan binnen een week worden bezorgd. Nou, ik was erg benieuwd!

Het begon goed, een week later had ik inderdaad de pincode, maar nog niet het pasje. Weer phonebanking gebeld en ik kreeg het verzoek te wachten tot vrijdag, soms duurde het iets langer. Op vrijdag geen spoor van mijn pasje, maar wel een telefoontje van de branch aan de andere kant van de stad: "Mevrouw, we hebben hier al een maand een Goldcard voor u liggen, wanneer komt u die ophalen?". Ik dacht dat ik gek werd: de "mysterieuze" Goldcard had dus een maand lang op een branch gelegen en NIEMAND die dit aan mij had verteld. De jongen die me belde legde uit dat pasjes alleen maar naar een branch worden gestuurd op speciaal verzoek van de klant (ik dus) en dat ze pas na een maand bellen als het pasje niet opgehaald was.

Gevraagd of ik met de manager kon spreken want ik had al helemaal nooit een verzoek ingediend om mijn pasje naar die branch te brengen, en zij legde me uit dat in principe elke medewerker van Oracle een Goldcard krijgt. In mijn geval had de HDFC helpdesk van Oracle dus "vergeten" om dit aan mij door te geven. Even voor de duidelijkheid: je kunt je bank hier niet zelf kiezen, dat doet het bedrijf waarvoor je werkt. Oracle werkt met HDFC bank, maar als ik nu naar een ander bedrijf zou gaan die met ICICI bank werkt, dan moet ik dus naar die bank overstappen. Grote bedrijven als Oracle hebben vaak 1 of 2 medewerkers van de bank in hun kantoor zitten om vragen te beantwoorden en door te geven als er een nieuw pasje is aangevraag....
Ik vertelde de manager dat dit pasje inmiddels geblokkeerd was en nog bedankt voor het bellen!

Op zaterdag nog maar eens phonebanking gebeld: "Mevrouw, ik zie dat uw pasje is teruggestuurd naar Chennai! De bezorgdienst is 3x bij u thuis geweest en u was er steeds niet dus dan sturen ze het terug. U kunt uiteraard een nieuwe aanvragen, dat duurt dan wel een week". Ik ben ontzettend tekeer gegaan tegen dat kind want nu had ik het echt gehad. Doorverbonden met de manager en die zou het uitzoeken en... (jullie voelen hem al aankomen) mij hierover terugbellen.

Uiteraard niks gehoord, tot ik dinsdagavond thuis kom en een brief van HDFC bank zie liggen met... ja hoor... mijn pasje. De bezorgdienst was inderdaad 2x eerder geweest en uiteindelijk hadden ze die dag mijn pasje maar aan onze watchman gegeven. Wonder boven wonder werkt het pas je (meteen geprobeerd) dus voor nu zijn de problemen opgelost. Overigens niks meer van HDFC gehoord na mijn telefoontjes van afgelopen zaterdag.

Het is echt onvoorstelbaar hoe niet-service gericht bedrijven hier zijn. Ze bellen nooit terug, zijn brutaal aan de telefoon en als ze het antwoord niet weten dan hangen ze gewoon op. Ik moet eigenlijk nog een keer naar de branch om mijn handtekening aan te passen en wat andere kleine wijzigingen door te geven, maar ik wacht wel een week of 2. Voorlopig kan ik de naam HDFC bank niet meer horen of zien!

Verder is trouwens alles goed ;-)